Monday, 22 October 2012

Memaafkan..........



Maafkan orang lain. Berikan kemaafan itu pada mereka
 Bukan kerana kebaikan dan manfaat pada diri mereka, 
tetapi kebaikan dan manfaat pada diri kita sendiri.

Parut emosional selalunya memberikan kesan yang amat menyakitkan. 
Jika kita memendam rasa dendam kepada seseorang, ini akan menyakiti hati kita sendiri. 
Inilah yang dikatakan ada kebaikan pada diri kita. Rasa kemarahan dari akibat kesalahan mereka mungkin akan menyakitkan hati kita sekaligus akan meninggalkan kesan parut yang akan merosakkan minda dan emosi diri sendiri akhirnya.

Jangan lupa, bahawa orang lain juga manusia biasa seperti kita. Tidak pernah lepas dari berbuat kesilapan. Dan jangan kita terlupa, kita juga tidak akan lari dari perbuatan menyakiti hati orang lain.

Ada kemungkinan, kemaafan yang kita berikan pada mereka, boleh meredakan segala ketengangan dan mengurangkan rasa dendam dalam setiap perhubungan. Maafkanlah mereka. bersangka baik, jom! :)


~ sumber fb~

so,memaafkan itu lebih baik kan korang??
lupakan ape membuatkan hati sakit..lebih better kan?
insyaAllah nina cuba...:)

14 comments:

murni said...

muni pon nak cuba tapi makin muni cuba makin jadi2 pulak dorang cari pasal . . haish .

nina said...

murni buat je xtawu...,diam xbeerti kalah kan..kan..,untuk diri kita jugak..murni..:)..asalkan kita bahagia..kan..:)

jaakechik said...

maaf. suatu yg mudah..tetapi kdg sukar jugak kan?

nina said...

yep betul tu sis..,tp org xphm ape yang kita krbankan..,tmbah2 berkaitan dgn perasaan,xmudah untuk buat kan..:)

Chic Na said...

tengok keadaan jugak. kdg2 tu susah gak la. huhu..

nina said...

yep betul tu...,tpi untuk hati kita niri..,nina akan cuba..,n nina ni mudah memaafkan..tapi susah melupakan chic na..:)

faiq said...

bersabar slalu la kita

trah zain said...

parut emosional mmg selalu memberi kesan yg menyakitkan.. i like this one ^^ so, kita kenalah latih diri agar selalu bersabar ^^

nina said...

sabar tu separuh pde iman kann..:)

nina said...

yep..betul tu sis...,nina pon latihkan diri spaya bersabar..:)

murni said...

betul tu nina . . muni diam sebab tak nak keruhkan lagi keadaan . . biar la apa dorang nak cakap janji hidup muni tak penuh dosa dok mengta org . . hehehe . . :) thanks dear <3

nina said...

ye..betul tu murni...diam itu lebih baikkk...,hati sape pon xterluka..,cuma kita kena kuat la..,coz men ngn perasaan kita kan...:)..so..go..go..cayok2...:)

said...

jom baca rahsia sy jom =)

nina said...

ha,,jom..jom..,nina singgah ye..:)