Friday, 29 June 2012

Belajar Mekapppp...:)



Assalammualaikum...

hai..hai..hai..nina kembali meng-update dan merepek2 kat sini..
menghabiskan masa dikala bosan...haha..ayat xboleh blah..:b
yeayyyyy...dah boleh balik kampunggggggg.....
horeeeyyyyyyyy!!!!!!!!!!!!!!

ha..nak tanya...sapa kat sini suka mekap??angkat semua jari cepat..haha
ha..nina pon suka mekap..ngeh..ngeh..:)...tapi xselalu mekap pon..
coz Mr.F xsuka sangat..,dia suka tengok nina natural gitu..hihihi..
so..xboleh la mekap...huhu...tapi..sekarang dah ok sikit..
just boleh pakai celak n maskara jaa...:)

eh..awat tanya suma ni kan..??ha..ni cek nak habaq mai ni..
mesti ada jugak yang xberapa tau sal apa kita buat xkena masa mekap kan??
yang terer tu konpom2 la x kan,tapi lau nina yang xqeti ni..
main hentam ja..haha..wat qeti boleh..:)

ha..lau camtu..nina share sikit ni...
bagi tips baik punya..haha..mai baca mai.. sharing is caring..:)
baca kat bawah ni..
*
*
*
1. Pensel Alis

Sebelum menggunakan pensel alis, kamu perlu menandakan dengan memberi titik pada
 alis untuk memudahkan kamu melukisnya. Pililah warna yang natural atau sama dengan 
warna rambut kamu.Sekiranya bulu mata kamu agak tipis, kamu boleh
menggunakan pembayang mata yang sesuai dengan warna pensel alis. 
Kemudian ratakan dengan menggunakan berus.

2. Pemerah Pipi

Sapukan pemerah pipi secara merata pada bahagian pipi yang menonjol. 
Bermula dari tulang pipi sehingga ke atas. Dengan begitu, merah di pipi 
akan tampak lebih semula jadi. Rona merah jambu, coklat
 dan merah gelap merupakan pilihan warna masa kini.

3. Bedak Padat

Memilih rona bedak yang tepat adalah dengan memilih rona yang sedikit 
gelap daripada warna kulit. Misalnya kalau bedak padat itu mempunyai
nombor satu hingga lima dan kulit kamu cerahnya seperti nombor
satu, maka kamu patut memilih nombor dua ataupun tiga. 
Lihatlah pada keseuaian warna kulit kamu.

4. Bedak Asas

Sekiranya kamu masih bingung memilih warna yang tepat, pilihlah warna bedak
 asas yang sama atau dekat dengan warna kulit kamu. Selain itu, lakukan ujian
 terlebih dahulu sebelum memakainya dengan cara mengaplikasikan
 sedikit bedak asas ke rahang kamu.Dari situ kamu
 akan mendapat warna yang tepat.

5. Lipstik

Kuncinya, dalam memilih warna lipstik ialah ia harus sesuai bukan sahaja 
dengan warna kulit sebaliknya bersesuaian deng warna pakaian, majlis yang
 dihadiri dan tema majlis. Untuk tampil denganlebih natural, 
gariskan bibir dengan penggaris bibir yang 
berfungsi untuk membingkaikan bibir.

ha..tu dia..tudia..semua pakat tau dah kan..,amacam..??
baik punyaaa kaannn..,so lepas ni semua pakat2 qeti tau dah noo..
apa yang xpatot buat masa mekap kan..kan..

ha?ape?ape?..terima kasih?
oooo..xpe2..,kasih diterima..haha..~sengal~~
semoga dapat membantu...
bye!



sumber : nina lupa la amik mana..,mintak maaf tuan pnya maklumat ni ye.
              mohon share..:)

6 comments:

Chic Na said...

bagus tips ni. thanks nina. ;)

anamizu kaito said...

wahh tips mantap nih! hehe





Luv,
cik ana

nina said...

CHIC NA : ha..kasih diterima..hihi..
sharing is caring..:)

CIK ANA : ha..mantap gila..hihi
untuk kecantikan besama..:)

Nur Atiqah Mohd Zaki said...

suke tips nie..
like3! :)

farah amirah said...

good tip. thanks :)

nina said...

NUR ATIQAH : semua perempuan suke
hihihi..:)


FARAH : wlcme dear..:)