Saturday 30 June 2012

khasiat madu

Assalammualaikum..

adooiii..xboleh tido lagi..jadi nina nak menyebuk dekat sini lagi..
nak kacau hampa semua tidoq..hahaha...abis la hampaa...
baca cepat apa nina nak tulissss...*peace..

sal muka sudah...,apa kata tok dalaman pulak..nina share..
nak tau apa...?kofem la nak kan..kan..~isshhh..yo..yo..ja nina ni kan..~
jus untuk pengetahuan kita bersama...:)...

kali ni nina nak share sal madu,ape kebaikan madu...untuk kita,
selalunya nina makan madu masa buat koi conflek ja..
macam ni...
*
*

and adik nina suka sangat makan..,time qaya je la nina bat..hihihi
jom pakat2 baca mai kebaikan madu untuk kita...
kat bawah ni..
*
*
*



1. Khasiat Madu Sebagai Pemberi Tenaga

Disamping rasanya yang manis dan sedap madu juga dikenali sebagai “penyuntik” tenaga semulajadi yang mampu mengelakkan kita dari keletihan. Rahsia kelebihan madu ini adalah pada kandungan karbohidrat dan glukosa yang dapat membekalkan tenaga kepada kita. Maka tidak hairanlah ahli-ahli sukan secara amnya ataupun pelari marathon secara khususnya mengamalkan madu sebelum bersukan sebagai penambah tenaga semulajadi.


2. Khasiat Madu Membantu Proses Pencernaan

Kita sebagai rakyat Malaysia mewah dengan pilihan makanan yang pelbagai. Oleh itu tidak hairanlah ramai diantara kita yang mempunyai tabiat makan yang buruk yang mengganggu proses pencernaan. Madu merupakan salah satu alternatif berkesan yang dapat membantu kita dalam proses mencernakan makanan. Amalkan madu setiap hari bagi mendapat sistem pencernaan yang baik.


3. Khasiat Madu Sebagai Bahan Antioksida

Di dalam madu terdapat sifat-sifat antioksida yang baik untuk kita. Antioksida disini bermaksud bahan yang membuang agen pengoksidaan yang merbahaya di dalam tubuh manusia. Dengan mengamalkan madu sekurang-kurangnya satu sudu setiap hari anda telahpun membekalkan bahan antioksida yang bermanfaat untuk tubuh anda.


4. Khasiat Madu Sebagai Penggalak Bakteria Baik

Madu berupaya untuk menggalakkan bakteria baik didalam tubuh kita dan pada waktu yang sama mengurangkan jumlah banteria yang tidak baik. Ini penting bagi memastikan tubuh kita tidak terdedah dengan jangkitan. Madu boleh dikategorikan sebagai antibiotik semulajadi termanis didunia!


5. Khasiat Madu Sebagai Ubat Sakit Tekak

Jika anda mengalami sakit tekak yang berpanjangan anda digalakkan untuk mengambil madu sebagai rawatan alternatif dan semulajadi untuk memulihkan kesakitan anda. Minum sesudu besar madu setiap kali anda mengalami sakit tekak dan ulangi bila perlu, insyaAllah masalah sakit tekak anda akan berunsur pulih.


6. Khasiat Madu Sebagai Perawat Kulit

Fungsi madu yang mengandungi bahan antibiotik yang membunuh kuman sesuai untuk digunakan pada wajah sebagai masker. Ia berkesan untuk memulihkan jerawat, membunuh bakteria dan dalam pada masa yang sama melembapkan kulit. Anda juga boleh gunakannya pada kulit yang terluka bagi menghalang jangkitan bakteria.


7. Khasiat Madu Bagi Membantu Anda Tidur

Bagi anda yang sukar tidur anda boleh mengamalkan meminum madu yang dicampur bersama susu panas beberapa minit sebelum tidur. Kandungan asid amino, vitamin dan mineral bertindak sebagai bahan penenang semulajadi yang membantu anda tidur dengan lebih lena. Amalkan meminum madu sebelum tidur bagi mendapatkan tidur yang lebih berkualiti.


BONUS: Khasiat Madu Bagi Pasangan Berkahwin

Madu juga boleh menjadi bahan afrodisiak yang boleh membangkitkan keinginan diantara pasangan suami isteri. Jadikan amalan meminum madu untuk menghangatkan lagi hubungan suami isteri anda!

so..tu la sedikit sebanyak info yang nina dapat..,boleh la share kat sini..
apa tunggu lagi..pi beli madu kas..hahaha..pastikan yang asli tau..
baqu kena...ihihihi.:)...bye..!


sumber : tlupa ba..adooiii...maafkan saya...:)
              mohon share ye..:)


No comments: